Home

Biography

Photos

Music

Music

Contact

Newspapers

Send an email

     
25
Dec 2009

نامه کورش یغمایی به آقای ایتن

با درود
نامه پر از مهر شما را با دقت خواندم و امید وارم که این سر آغازی باشد برای دوستی بیشتر من و شما. با س÷اس از پژوهش کارشناسانه ای که بر روی کار های دهه 70 میلادی من داشته اید. بازتاب هر اثر هنری مانند سکه ای است که دو روی دارد، دو روی بسیار مهم و تهیین کننده: کار هنرمند و مخاطب (جمعه)

در اینجا ناگزیر به طور خلاصه و تیتر وار برایتان بیان کنم که: من در دهه های شصت و هفتاد میلادی با جامعه ای بسته و کاملا سنتی روبرو بودم که به تازه گی و با شتاب فراوان با فرهنگ مادی و معنوی غرب آشنا می شد و در هر زمینه ای پیامد های گوناگون این آمیزش فرهنگی قابل درک و مشاهده بود. در زمینه ی موزیک شناخت جامعه به طور کلی از موزیک جهانی بسیار کم و سطحی و حتی نا آشنا بود و من باید کمی بیش از میزان درک و پذیرش مردم کارهایم را ارائه می دادم تا به تدریج آنها را آگاه و علاقه مند کنم. بویژه که وظیفه ی دشوار من آشتی دادن و پیوند میان شعر فارسی و آواهای ایرانی از یکسو - با موزیک غربی (سازها و تجحیزات و هارمونی و خواندن) بویژه سبک راک از سوی دیگر - یعنی آغازی مدرن برای اولین بار در ایران بود به صورتی که در استاندارد های جهانی بگنجد و از سوی دیگر جامعه هم آن را بپذیرد و دوست داشته باشد. کاری که تا آن هنگام انجام نشده بود و این روند می توانست با اندک لغزشی به کاری مسخره بدل شود و پذیزش آن از سوی جامعه را برای سالها دچار چالش کند. در همینجا بگویم بسیاری از کارهایی را که خود دوست داشتم و سلیقه ی واقعی خودم بود به دلایل بالا نتوانستم اجرا کنم و با تاسف، آگاهانه از تولید آنها چشم پوشی کردم. آثاری که اگر در اروپا، آمریکا و یا ... اجرا می شد به گرمی استقبال می شد، اما متاسفاته در ایران استقبال نمی شد.

کاستی هایی که باید در نظر داشت: کمبود های جدی در زمینه ی موزیسین حرفه ای و شایسته، صدابردار، استودیو با کانال های بیشتر از یک و دو و این اواخر هشت کانال و نیز امکانات و تجهیزات برای ساز ها و حتی خود ساز ها، نبود جایگاهی برای تمرین، نگاه نه جندان خوب جامعه.

موارد بالا نگاهی گذرا به برخی چالش های موجود در دهه ی هفتاد میلادی در ایران بود که من در زمینه ی کارهایم به آن درگیر بودم و ضروری دانستم شما هم از آنها آگاه باشید.

در پایان بسیار خوشحالم از اینکه آثار من توانسته است پیام آور دوستی و پیوند بین من و شما قرار گیرد.

 

     
4
Dec 2009

 گزارش های روزنامه ی دنیای اقتصاد در باره ی جهانی شدن ترانه های کوروش یغمایی و همچنین زاد روز ایشان:

آقای مافیا کوروش را برای ما بگذار
    مافياي لاله زار و هزار درد بي درمان ديگر اجازه نمي دهد علاقه مندان ستاره بي بديل موسيقي اين سرزمين، صداي كوروش را در تنهايي هميشگي زندگي جاري كنند.   ادامه

به ماندگارترين صدا
پشت اين پنجره‌ها كه خط قرمز نداره
يه نفر هست كه ترانه‌هاش مجوز نداره 
ادامه

 

     
4
Dec 2009

مقاله های ماهنامه ی نسیم و مصاحبه ی هفته نامه ی ایران دخت با کورش یغمایی در بخش روزنامه ها ی سایت گالری5 در باره ی جهانی شدن ترانه های یغمایی و حضور یک ترانه از ایشان در آلبوم بهترین های راک در سالهای 1968 تا 1974 اضافه شده است.  
 

     
13
Nov 2009

آلبوم FORGE YOUR OWN CHAINS حاوی پانزده قطعه از موسیقی دانان راک سالهای 1968 تا 1974 در آمریکا منتشر شد. در این آلبوم که هر یک از قطعات آن از موسیقی دانان راک کشورهای مختلف است، ترانه ی حجم خالی از کورش یغمایی به همراه قطعات موسیقی دانانی از کشور های آمریکا، کره و کشور های اروپایی منتشر شده است. لازم به ذکر است کورش یغمایی در این آلبوم تنها نماینده ی خاورمیانه است. این آلیوم در دو LP (صفحه 33 دور) و یک CD منتشر شده است.

جلد صفحه:

 
 

آقای ایتن آلاپات در باره ی تولید و نشر مجموعه ی (CD-2 Records-set-LP) و جایگاه کورش یغمایی می گوید:اگرچه موسیقی کورش در مقدار بسیار زیادی قاچاق می شود، ما امیدوار هستیم که این مجموعه آغازی باشد برای اکتشافی دوباره از نبوغ یغمایی در غرب.

بخش هایی از جلد CD و دفترچه ی آن:
 

 
 
 
 
 


 

 

 نامه ی زهره صادقی از همکاران تیم یغمایی موزیک به کورش یغمایی به تجلیل از ایشان و نیز 12 آذر روز تولد ایشان را که آمیخته ایست از احساسات نگارنده ی نامه و بخشهایی از ترانه های استاد را در زیر می خوانیم:

دست نوشته ای ناچیز پیشکش از دتخر دردونه ی بهار، به زاده ی آذر، اسطوره ی آواز و هنر استاد کورش یغمایی مسافر ِ شهر ِ باران كي تو مي آيي ؟ توي ِ كوچه ي شهر ِ دلم هزار و يك شبه معطّلم ادامه

 

 

باتوجه به انتشار ترانه های استاد یغمایی در سطح جهانی و همچنین انتخاب ایشان به عنوان آغازگر راک در خاور میانه توسط کمپانی تحقیقاتی Stones Throw که افتخاریست برای موسیقی ایران، اینجانب بر آن شدم تا ضمن تبریک به ایشان، از آنجایی که پیش بینی می کنم انبوهی از ایمیل ها روانه ی سایت می شود. ایمیلی جدید برای کسانی که خواهان طرح نظرات و ایده هایشان هستند اضافه کنم. که آدرس آن را در زیر آورده ام.

   k [dot] yaghmaei [at] gmail [dot] com

با سپاس محمد رجایی (سینا)

 

     
10
Nov 2009

نقد و بررسى كارشناسانه و موشكافانه كمپانى معتبر پژوهشى Stones Throw از سوى آقاى –ايتن آلاپات – سرپرست و كارشناس ارشد كمپانى و دارنده كمپانى شخصى Now Again Recorods در مورد آثار و جايگاه كوروش يغمايى

كمپانى Stones Throw سازمان شناخته شده و معتبر – درگستره موزيك حرفه اى جهانى است – كه با شيوه اى تخصصى در زمينه موسيقى ملل پژوهش ها و تحقيقات بسيار گسترده و دقيقى را در كشورهاى گوناگون جهان دارا مى باشد. اين كمپانى با كوشش هاى آكادميك و بررسى هاى كارشناسانه تاريخى و ارزيابـى و سنجش تك تك آثار موسيقيدانان نخبه اى كه انگيزه تحول - نوآورى – آفرينش براى كشورشان شده اند و از ديد موسيقى جهانى پنهان مانده اند را شناسايى و آنان را از طريق آثار صوتى وتصويرى ومراكز تحقيقاتى ( راديو – نشريات – كتاب – دانشگاه ها- سى دى – نقد و بررسى رسانه اى و ...) به جهان معرفى و با اين روش اين آثار را در آرشيو موزيك جهانى ثبت مى نمايد.

آقاى ايتن آلاپات دارنده كمپانى Now Again Records  و مدير اجرايى Stones Throw Records وسرپرست بخش دهه 60 و 70 ميلادى كمپانى Stones Throw Records مى باشد كه در كانون اين تحقيقات و بررسى ونقد اين آثار قرار دارد .

ايشان همواره در كار و كوشش خستگى ناپذير و سفر به كشورهاى گوناگون جهان براى كشف موسيقيدانان نخبه و همچنين در پيوند با ستارگان و گروه هاى برجسته جهان براى انجام اين تحقيقات مى باشد. .
 

     
10
Nov 2009


نامه آقاى ايتن آلاپات به كوروش يغمايى :

برا‍‍ی هر كس كه اين نامه رامی خواند.
برای من افتخار بسيار بزرگی است كه برای سپاس ازموسيقیدان بزرگ ايرانى "كوروش يغمايی" اين نامه رابنويسم.

درآغاز،من موسيقی كوروش را ازسوی فروشنده های آزاد(آهنگ ها وترانه ها) مانند همكارايراني ام كشف كردم كه بعد از سی سال مهاجرت شتابزده ازايران – براى پيداكردن مجموعه آهنگ ها و ترانه هايى از كشورهاى گوناگون دنيا را كه درايران جمع آورى كرده بودند – دوباره به كشورشان سفر كردند . آنها ترانه ها وآهنگ هايى را از مراكز پخش صفحه ( آهنگ روز) ورقيب اصلى آن (رويال ) و تعداد زيادى از مراكز پخش با نام هاى ديگر را يافتند. اين مراكز پخش در اواخر دهه 60 واوايل دهه 70 ميلادى انتشار كارهاى جديدى ازهنرمندان گوناگون در همه سبك هاى موسيقى ايرانى از جمله موسيقى راك تحت نفوذ فرهنگ موسيقى غرب را آغاز كرده بودند .

دراوايل دهه هفتادميلادى ، كوروش يغمايى با استفاده از سازها وفرم هاى بومى و گيتار الكتريك و ديگر تأثيرات موزيك غربى به صحنه رفت . او اولين موسيقيدان راك ايرانى بود. تركيب موسيقى بومى ايرانى – با ريتم پرجنب و جوش راك و آفرينش سبك خيال انگيز راك ويژه او در آن هنگام از زمان او جلوتر بودند.

كار او اولين آلبوم موسيقى ايرانى بود كه من باشنيدنش دگرگون شدم – و كار او اولين آلبوم ايرانى بود كه من عاشقش شدم. من كار گيتاريستى راشنيدم كه صدا وسبك (استايل) موسيقى اش از بعضى جهات شبيه (اركين كراى) (سوپراستار گيتار فاز تركيه) ، ولى بااين ويژهگى كه درسبك خودش منحصربه فرد بود- من نتوانستم موسيقى او را در زمينه ويژه اى دسته بندى كنم – ولى مى دانستم كه او يك نابغه است. هفت اثر سينگل (تك كار) او فوق العاده بى نظير مى باشد.
من مى دانستم كه اين درخشش براى اين افسونگر پاپ به راحتى بدست نيامده است – ولى آن پويايى و توان و استعداد انگيزه اى شد كه من به جستجوى كارهاى ديگرى از او برآيم و در نهايت تعدادى از كارهاى او را پيدا كردم.

آهنگ هايى مثل حجم خالى (نيايش در تنهايى) مرا بشدت منقلب كرد. من باور نمى كردم كه اين آهنگ پژمرده شود و غير از ايرانيان – كسى اين آهنگ را نشنيده باشد. به همين دليل بود كه من حجم خالى را انتخاب كردم تا در اثر خود قرار دهم. اين تنها كار ايرانى در آلبوم است و يكى از بهترين آنها .

درادامه كار با كوروش و خانواده اش (به ويژه كاوه پسر او كه خود موسيقيدان است) درحال جمع آورى گلچينى ازكارهاي كوروش – نابغه دهه هفتاد هستم . موسيقى اى كه پلى است بين فرهنگ ها – موسيقى اى كه باروح سخن مى گويد- موسيقى اى كه هرروز الهام بخش من است.
باستايش

برای دیدن اصل نامه اینجا کلیک کنید.
 

     
08
Nov 2009


بخشى از گفتگوى آقاى ايتن آلاپات با یک شبكه راديوى آمريكايى درمورد كوروش يغمايى و بررسى و نقد كارشناسانه هر آلبوم وسبك ترانه ها و آرايش سازها وهمچنين شيوه نواختن هر نوازنده و همراهى سازها با يكديگر و ...


بازنگرى موزيك پيشرفته ايرانى و بخش هايى از آن كه از مرزهاى ايران فراتر رفته است.

(كوروش يغمايى) يكى‌از دوست داشتنى ترين گزينش هاى من در خاورميانه براى همه دوران.

در آلبوم (بهترين هاى كوروش يغمايى) بخش زيادى از ( ارگ – پيانو – گيتارباس ودرام ) خيال انگيز وآهنگ ها و ملودى هاى گيرا و جذاب (گل يخ – انتظار) كه بعضى از آنها سبك راك ملوديك ملايم پيشرفته هستند، همراه با صدا و هارموني هاى زيباى فوق العاده احساسى و ملايم وجود دارد.
موسيقى هارمونيك پيشرفته به همراه نوعى از موسيقى آرامش بخش و نوازندگى بسيار احساسى .
موزيسين ها براى گسترش ملودى ها و بداهه سرايى ها كوشش كرده و كار كرده اند، چيزى كه در موسيقى غربى جاى آن بسيار خالى است. در ضمن براى آموختن موسيقى در سطح ودرجه بالايى بكر وناب است .
در اين كارها – زبان فارسى هارمونى طبيعى خود رادارد- و با آميزش موسيقى احساسى وريزه كارى هاى ويژه اى – آفرينش كار را نشانگر مى شود .
من شنيده ام كه بعدها او بعنوان – نيا و بنيانگزار– موسيقى راك در ايران شناخته شده است .
(ريحان) كوروش يغمايى را با (زليخا) ى – اركين كراى – مى توان مقايسه كرد .

آلبوم دوم (پرنده مهاجر)
آلبوم دوم كه فقط با نام كوروش يغمايى است، ضبط زنده اى است كه به خوبى ضبط و ميكس نشده است و به همين جهت چندان قابل توجه نيست. البته – داستان اين است كه اين يك آلبوم زنده نيست – اينها آهنگ هايى هستند كه در استوديو در سال 1979 ميلادى ضبط شده اند و در همان سال به صورت نوار كاست پخش شده اند. يك كمپانى امريكايى به صورت غير قانونى وبدون اجازه هنرمند كاررا در آمريكا پخش كرد – ولى از آنجايي كه كيفيت كپى كه آنها داشتند بسيار پايين بود – تصميم گرفتند كه صداى كف زدن از پيش ضبط شده اى را به ابتدا و انتهاى آهنگ ها اضافه كنند تا شبيه به كنسرت شنيده شود .

آلبوم سيب نقره اى
دو تراك اول (سيب نقره اى – من همه تو ، توهمه من ) لطيف و پاپ – راك با چند جزء اصلى وتنوع در سبك تنظيم مى باشد – به نظر من بيان كيبورد كمي محدود است .
تراك سه (سرانجام) آهنگى واقعا عالى است، كه يك آهنگ آرام بومى ايرانى به سبك راك مى باشد .
آهنگ بعد از اين هم ( پرواز ) يك آهنگ آرام پاپ – راك پيشرفته است كه زيبا به گوش مى آيد ، به همراه كيبوردى ساده.
قطعه زيباى بعدى ( دوستى ) از گيتار ليد اسپانيش استفاده شده، ساكسفون دوبله، ابوا و تا حدى مى شود گفت (وحشى - وهمى)
موثرترين تراك آخرين آن است (راز دل) يك تراك بلند در حدود بيست و هشت دقيقه، . اين يك قطعه سنفونيك حقيقى با اركستر است – چندين ساز سنتى ايرانى – سازهاى بادى مانند كلارينت – آواهاى محيطى – پيانو – كيبورد ها – سازهاى الكترونيك – تنظيم هايي براى (كرال) كه مرا به ياد ترانه Atom Heart Mother گروه Pink Floyd انداخت – پاساژهاى راك پيشرفته – گيتار آكوستيك – والبته خوانندگى زيبا و احساسى يغمايى .

يك تراك شگفت انگيز بيشتر غير آوازى (سازى) كه به تنهايى ارزش خريدن يك آلبوم رادارد .
بعضى قسمت ها غم انگيز، سودا زده وبسيار تصويرى - به همراه وجود دايمى بسيار غنى موسيقى ايرانى – به همراه استانداردهاى ديگر – به طرز درخشانى ميكس شده اند – يك شاهكار پيشرفته .
يك آهنگى كه بايد داشت، اين اولين آلبوم او پس از هفده سال حكم توقيف كار او بود.

تفنگ دسته نقره
شنيده ام كه كوروش هنوز در ايران زندگى مى كند و كار موزيك را ادامه مى دهد ولى از جزييات آن اطلاعى ندارم . دراين آلبوم نيز اغلب ريتم از ريتم هاى كيبورد گرفته شده – به همراه گيتار الكتريك و باس گيتار كه اكثرا" به خوبى تنظيم شده و در حاليكه از سبك هاى گوناگون براى ساخت ريزه كاريها استفاده شده – در عين حال از خط اصلى هميشگى اش پيروى مى كند . بهترين موزيكى كه دوست دارم – تراك 5 (غمناك) هنگامى است كه بعضى ريتم ها كم رنگ مى شوند – و آغاز زيباى گيتار الكتريك – به همراه مقدارى كيبورد – مقدارى گيتارآكوستيك وآواز دو صدايى – تاآنجا كه همه گروه كنترل آهنگ را بدست مى گيرند – با مقدار بيشترى از تك نوازى بى نظير گيتار الكتريك .
و آخرين تراك (دنياها و فاصله ها) شيوه اى هدفمند را دنبال مى كند.
باوردارم كه تراك هاى ديگر با بودجه بيشتر به بهترين سطح خود دست خواهند يافت ولي من متصورم كه اين يك آلبوم خصوصى است – بدون حمايت – در حاليكه همه پتانسيل ها را دارا مى باشد.

كابوس
اولين تراك در اين آلبوم (مرد خاكسترى) يك كار خلاق سنفونيك ديگر است – مثل تمامى ديگر آهنگ هاى اين آلبوم فقط با گيتار و كيبورد و صدا تنظيم شده است . در روى اتيكت اين آلبوم نوشته – سازمان ضد مواد مخدر ايران – و با ديدن سيگار بر روى جلد آلبوم تصور مى كنم كه اين يك آلبوم اخلاقى ويا يك هدف هنرى موسيقى است .
برخى از تك نوازى هاى گيتار را مى توان به – گروه پينك فلويد – تشبيه كرد. يك اثر هنرى دلچسب كه با بودجه بيشتر مى توانست به كمال مطلوب برسد.
آهنگ دوم (كابوس) بسيار زيباست – با كيبورد و گيتارآكوستيك – درحاليكه آهنگ سوم (فاجعه) داراى گيتارالكتريك متلاطم وشديد - آهنگ هاى طرف دوم همگى با نگرش راك تنظيم شده اند – آهنگ سوم در طرف دوم (قهرافيون) داراى مقدارى گيتارالكتريك ملايم و نفوذ راك شديد‌( هوى راك) – مى باشد.
كوروش در اينجا نشان مى دهد كه داراى تمام مهارت هاى نوشتن يك آهنگ زيبا و تنظيم در بهترين سطح آن را مى باشد – حتى زمانيكه بودجه اى براى حمايت او وجود ندارد. اميدوارم روزى كارگزاران فرهنگى بفهمند كه حمايت از موزيك راك مى تواند به معناى ارتباط آرامش بخش و توجه علاقمندى با ديگر كشورها باشد – اميدوارم كه كوروش در آينده به همراه گروهش دوباره به توسعه در كارش بپردازد .

برای دیدن صفحه ی اصلی اینجا و اینجا کلیک کنید.
 

     
08
Nov 2009

گفتگوى آقاى ايتن آلاپات با یک شبكه راديوى آمريكايى در مورد موسیقی ایران و  كوروش یغمایی


كوروش يغمايى يكى ازبزرگترين خواننده هاى 1970 ميلادى تهران است با آهنگ هاى سودازده وريتم هاى فانك با حاشيه خيلى نيرومند ايرانى .

دامنه كارهاى منتشر شده او از تصنيف هاى اشگ آلود تا آهنگ هاى چند ريتمى با فاز تند وشديد كه زمين را به تكان درمِى آورد گسترده شده است .

شايع است كه كوروش در اواسط دهه هفتاد ميلادى يك آلبوم منتشر كرده است، ولى من هيچگاه يك نسخه از آن را به دست نياوردم.

خوشبختانه من توانستم چند صفحه چهل و پنج دور به كلكسيونم اضافه كنم – كه شامل آهنگ حجم خالى (تمركزى در تنهايى) هم مى شود.

كوروش كه هنوز در ايران زندگى مى كند شاهد انتشار قاچاق تعداد زيادى از آلبوم هايش در آمريكا در سالهاى اخير بوده است. پسر او – كاوه – در حال حاضر روى اين امر كار مى كند و يافته هاى اخير در مورد مستر(نسخه اصلى) آهنگ هاى كورش در تهران به او در اين امر كمك مى كند.

برای دیدن مصاحبه به زبان اصلی و شنیدن ترانه ها اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هر گونه انتشار مطلب، تصاویر یا هر اطلاعاتی دیگر از این سایت
منوط به اجازه کتبی و یا ذکر نام و مشخصات کامل سایت است.

 

© 2005-2013 Kourosh Yaghmaei. All rights reserved.
 
Designed by M.Rajaee  livedesign.ir