Biography Photos Music Music Contact Newspapers

       به یاد فریدون مشیری که گرچه امروز در میان ما نیست اما نام درخشانش در سرزمینی که به آن عشق می ورزید ، جاودانه خواهد ماند.

آهنگ « زاده مهر » را ده - دوازده سال پیش هنگامی که شعر آنرا خود او به من داد ، ساختم. اکنون با ساختن اورتوری نو برروی آن که حدود یک ماه تقریباً شبانه روز بر روی آن کار کردم، آماده است تا به شما هم میهنانم هدیه کنم.
درمورد اورتور جدیدی که کار کردم توضیحی را لازم می دانم:
اورتور با سازی بنام « نرمه نای » آغازمی شود. نرمه نای سازی بادی و بسیار قدیمی ایرانی از خانواده نی و سرنا است که در اطراف رودخانه ارس می روید و آوایی بسیار نرم و پررمز و راز و غم آلود دارد.
درحوزه های جغرافیایی – فرهنگی شمال غربی ایران بویژه تبریز و کردستان کاملاً شناخته شده است و نوازندگان بسیار دارد . این ساز را که در ایران نرمه نای می گویند در ارمنستان به « دودوک » و در جمهوری آذربایجان و برخی نقاط آذربایجان ما به « بالابان » و در شوشتر به « بلبون » مشهور است.نامدارترین نوازندگان نرمه نای درارمنستان « ژیوان گاسپاریان » درجمهوری آذربایجان « علیخان صمد اف » و در ایران « حسین حمیدی » هستند.
شمامی توانید آوای این ساز را در بعضی بخش های فیلم های «گلادیاتور» ، « مصائب مسیح » و« آخرین وسوسه های مسیح » بشنوید.
استفاده درست و بجا از این ساز در چنین زمینه های جهانی نشان از صدای سحرآمیز و ویژه آن دارد.
اما غم انگیزاست که این ساز را تقریباً همه با نام « دودوک » می شناسند و خبری از نام ایرانی آن «نرمه نای» در هیچ جا نیست. بدیهی است تا هنگامی که ما بنشینیم و در زمینه دارایی های تاریخی و فرهنگی خود کاری انجام ندهیم و آنها را رها کنیم ، همانگونه که کسی از « حسین حمیدی » نوازنده ایرانی چیره دست این ساز خبری ندارد و هیچگونه پشتیبانی از ایشان و نوازندگی شان نشده است ، باید چشم براه مصادره این ساز و دیگر دارایی های تاریخی و فرهنگی مان مانند « رباب » یا همان ربک که نام غربی آن است ( نیای ویولن و خانواده آن ) و ... و دیگر افتخارات ملی خود مانند ابن سینا ، رازی ، مولانا و ... باشیم.

درباره آواز اورتور که ساتگین آنرا خوانده است باید بگویم که او دارای صدایی دلنشین و لطیف و ویژه است که طرفداران بسیاری دارد. او بعد از فارغ التحصیلی از هنرستان عالی موسیقی در گروه کر ارکستر سنفونیک آواز می خواند که پس مدتی آنرا رها کرد. دربخش اورتور « زاده مهر » چون به صدایی باحالت باز و وحشی نیاز داشتم، با پافشاری و راهنمایی من نشان داده شد که او بجز کلاسیک و پاپ ، توانایی خواندن فرم های بومی دیگری را هم دارا است. هرچند فقط با یک تمرین چند ساعته ، زیرا ساتگین که تا کنون خود ترجیح داده در خانواده کار موزیک را انجام دهد، درست مانند من که نزدیک هشت سال است گیتار نزده ام (البته شما خود انگیزه کار نکردن من و ساتگین را بهترمی دانید) ، او هم درهیچ کاری نخوانده است و این برای شروع یک کار تازه دشواری بزرگی است .
در مورد خود آهنگ هم باید بگویم که فایل اصلی آنرا در اختیار نداشتم (فایلی که همه سازها و خواننده و ... بطور مجزا هستند) و فقط در یک خط (ویو) همه ارکستر و خواننده را با هم داشتم و دشواری کار در این بود که هر تغییری و اضافه کردن هر سازی را باید باهمین یک خط (ویو) هماهنگ می کردم . بالاخره با هر دوز و کلکی که بود آنرا انجام دادم.لازم می دانم به این نکته هم اشاره کنم که کلیه کارهای مربوط به این ترانه در اتاقم به سرانجام رسیده است . همانگونه که پیش از این گفتم ، امیدوارم که مفهوم شعرترانه «زاده مهر» (که فقط شعارنیست ، بلکه بر پایه واقعیات تاریخی و فرهنگی استوار است) را هر ایرانی میهن دوستی برای روشن شدن هویت خود همواره آنرا باور و بیاد داشته باشد و آنرا بهر گونه که در توانش باشد اجرا کند.
همه اجراهای شما را درسایت خواهم گذاشت.
و با سپاس فراوان از بانوی خانواده ، عاطفه نجمی ، که با رها کردن کار خانه داری خود ، برای همراهی و به انجام رساندن این ترانه به تهران آمد و تا آخر کار دشواری ها را تحمل کرد.

امروز کار را بپایان رساندم . گرچه فریدون مشیری عزیزم نیست که با آن لبخند نجیبانه به زاده مهرش گوش بسپارد .
و من نیز همچنان ممنوع الکارم و نمی توانم کار را بصورت استاندارد در آلبومم بشما ارمغان دهم ، ولی تکنولوژی فاصله ها را از میان برداشته و من با همه نابسامانی ها و دشواری ها یکبار دیگر بسویتان پرواز می کنم.
فریدون مشیری بهتر از من این سخن را می گوید که ...
می توان کاسه آن تار شکست
می توان رشته این چنگ گسست
می توان فرمان داد: هان ، ای طبل گران ، زین پس خاموش بمان
به چکاوک اما نتوان گفت ، نخوان ...

 

ترانه زاده مهر
 

آهنگسازی و آرایش سازها : کورش یغمایی
ساخت اورتور تازه و آرایش سازها : کورش یغمایی
شعر : فریدون مشیری
لید گیتار (گیتارملودی) : کورش یغمایی
گیتار باس و آکورد : کورش یغمایی
کرال و آواز اورتور : ساتگین یغمایی
کرال آهنگ : ساتگین یغمایی ، شاکه سلماسی ، کاوه یغمایی ، محمد رضا زمهریری ، آریو حبیبی
صدابرداری و مسترینگ : کامیل یغمایی
طراح گرافیک صفحه ویژه ترانه زاده مهر : سعید صادقی

 

دانلود ترانه زاده مهر(mp3)

دانلود ترانه زاده مهر(zip)

در صورتیکه برای پخش ترانه از نرم افزار JetAudio و یا نرم افزارهای مشابه استفاده نمائید ، می توانید همزمان با شنیدن ترانه کلیه اطلاعات آن را نیز مشاهده کنید .
بهزاد صادقی

© 2005-2013 Kourosh Yaghmaei. All rights reserved.